Britain-by-Bus.reismee.nl

Oxford!

Wat is Oxford een mooie en ook een ontzettend leuke, bruisende stad, lieve mensjes. Een echte aanrader!
Vanochtend stonden we al vroeg onder de douche, gelukkig zonder hoofdpijn! Na het ontbijt vertrokken we naar Oxford, dé University stad van Engeland! Stella had de alternatieve route bij 'Bea' ingetikt, dus we zouden onderweg ook nog wat leukers zien dan alleen maar snelweg!

We gingen door allerlei kleine dorpjes met van die kleine huisjes, kerken die wel vestingen leken, (en dat wss ook waren in de normandische tijd). Maar was erg leuke route....al was ik helaas op een gegeven moment weer 'vertrokken',,,,,en dat terwijl ik eigenlijk 'net' wakker was! Dat we bij Oxford kwamen was het even over 11u. Er stond al een aardige file, de binnenstad in... maar Stella had 'Bea' erg slim ingesteld! We reden naar een parkeerterrein, net buiten het centrum, lastig bereikbaar (als je het niet weet) en met 'maar'100 plaatsen, wat het minder aantreklijk maakt....en jawel hoor, er was nog plek zat voor onze grote bus! Na wat uitzoekerij, een opgeslokt 10 pond biljet bij de parkeerautomaat, gingen we de stad in!
We hadden dit keer geen plattegrond of zo, maar we volgeden een groepje jongere mensen (dan wij), die wss wel naar het centrum liepen.....hoopten we! En jawel, we kwamen in een hele brede winkelstraat, waar het al behoorlijk druk was, en eigenlijk liep de grootste meute maar 1 kant op.... in de verte zagen we de spitse torentjes van, jawel, de university! Dat we erheen liepen wat winkeltjes in en uit geweest, en een leuke bierfles opener van Oxford gevonden! Dat we bij de university aankwamen keken we onze ogen uit. Schitterende gebouwen, mooi onderhouden grasvelden, mensen in traditionele kledij en schrikbarende entree prijzen! Ook hier waren niet alle Colleges open helaas, en moesten we het doen met plaatjes van een afstand schieten!
Toen weer aan de wandeling terug naar de auto begonnen. Onderweg kwamen we een leuke lunchroom tegen, echt een studenten tent! Het was net 'n kippenhok! Heel gezellig en heerlijk er gegeten. En jawel, we vonden onze auto trug, zonder kaart!
We gingen maar weer dezelfde alternatieve route terug naar Stratford, om files te omzeilen, en omdat we ook 'Blenheim Palace' nog even wilden meenemen. Daar aangekomen, rijden we de oprijlaan op. Staat er in het midden van die oprijlaan, zo'n houten 'tol-huisje'....of we even 20 pond p/p wilden betalen, om er binnen te mogen! Ze zijn niet goed joh, daar! Nog nooit van de euro-crisis gehoord zeker? Mijn hemel, 20 pond p/p! Nou we hebben een mooi rondje om het 'tol-huisje' heen gekacheld, en zijn zo weer weg gereden!
Wat verderop langs de 'main road' naar Stratford-upon-Avon stond een bordje, erop stond: supermarket and postoffice with stamps sale! Dus hup Stella gooit het roer om, en we hobbelen het landweggetje op! We hadden beide op 'n gegeven moment zoiets van; Waar gaat dit heen??? Het was er ergmooi hoor, maar geen huis te bekennen! Later wel een fazant, en een paar kleine konijntjes....dus we reden langzaam nog verder de bushbush in. Eindelijk kwamen we bij het durp....of wat er voor door moest gaan, 6 huizen langs het zandpad.....maar geen supermarkt of iets dergelijks! Dat we het dorpje uitreden, zagen we eindelijk mensen. Een man en een vrouw die hun honden aan het uitlaten waren.... Nog voordat Stella iets kon zeggen zei de man: 'are you lost?' Nou, niet 'lost', maar we zochten.... Wat bleek, datgene bestond allang niet meer! De eigenaar was overleden....'En dan verkoop je weinig postzegels meer hé' lachte de man! LOL we hebben zitten schateren om die Engelse humor! Heerlijk....
Enfin, we hebben hetweggetje maar doorgereden totdat we weer bij een 'main road' kwamen, en 'Bea' de weg weer oppikte naar Stratford-upon-Avon! In onze hotel-hut aangekomen, ben ik eerst gaan dutten...en Stella ging nog even shoppen (bier, water en snacks voor op de kamer). En wat we morgen gaan doen? Geen idee! Dat zien jullie morgen (of overmorgen) wel weer hierin beeld verschijnen! ;-) Allemaal de groetjes, en tot ziens! Doeiiiiii!

Marianne

Het lijkt wel of jullie door een set rijden van midsummer murders. Geweldig zeg..... Ga zo door ik volg jullie op de voet. Liefs Marianne.

Ria

hai hai nou weer een prachtig landschap en mooie foto s maar niet op de ponden letten meiden misschien kom je er nooit meer en dan krijg je spijt dat niet bent gaan kijken je heb vakantie dus laat de ponden rollen gaan wij ook doen een pondje meer of minder maakt niet uit nog veel plezier en tot kijk gr Jan en Ria